Już w najbliższą sobotę 11 maja na stadionie PGE Narodowy odbędzie się 23. Piknik Naukowy Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik - największa w Europie popularnonaukowa impreza plenerowa. Przeznaczona jest dla wszystkich, którzy ciekawi są świata, a więc przede wszystkim właśnie do uczniów, studentów, nauczycieli i rodziców. W godz. 11.00 - 20.00 w 7 strefach tematycznych odbędzie się prawie 1000 pokazów, spotkań z naukowcami, będzie można poznać najnowsze ciekawostek technologicznych. Ponad 200 wystawców z całej Europy zaprasza do podzielenia się wiedzą i nowinkami naukowymi. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny.
SZCZEGÓŁY 23.PIKNIKU NAUKOWEGO POLSKIEGO RADIA I CENTRUM NAUKI KOPERNIK
Od mikroprocesorów po rakiety. Od prostych dźwigni po superkomputery. Postęp nauki pozwala nam budować coraz doskonalsze mechanizmy, dzięki którym możemy dokonywać kolejnych odkryć. Na 23. Pikniku Naukowym sprawdzimy, co łączy ludzi i maszyny. Zapraszamy 11 maja br. na PGE Narodowy w godz. 11.00 - 20.00. Już teraz ujawniamy największe atrakcje wprowadzonych po raz pierwszy 7 stref tematycznych, w których odbędzie się prawie 1000 pokazów.
STREFA PRZYSZŁOŚCI
Tu znajdą się wynalazki, technologie i badania, które zmieniają nasze codzienne życie. Świat robotów przestanie być tak tajemniczy, a okaże się nawet zabawny po spotkaniu z sympatycznym MelSonem, humanoidem, który świetnie biega, ćwiczy sumo, potrafi naśladować ruchy człowieka. Zaskoczą zastosowania druku 3D - używa się go już do drukowania… narządów. Najmłodsi będą mogli stworzyć trójwymiarowe rysunki za pomocą specjalnego długopisu. Zadziwi PAKS, auto skonstruowane przez studentów, które potrafi przejechać ponad 300 km na jednym litrze paliwa. Będzie można przetestować możliwości samochodu autonomicznego Selfie. Korzysta on z wizji maszynowej, lidaru i innych czujników, dzięki którym może jeździć bez kierowcy. Przeżyciem będzie spacer po składanej kładce dla pieszych - o takim mobilnym moście niejednemu z nas zdarzyło się marzyć podczas marszu wzdłuż najbardziej ruchliwych arterii. I oto jest!
STREFA ZDROWIA
W tej strefie można będzie sprawdzić, jak odkrycia naukowe zmieniają oblicze medycyny. Nowatorskie metody leczenia żylaków, cukrzycy, otyłości, nietrzymania moczu, przepukliny, dyskopatii - to tylko niektóre innowacje, które mają nam przedłużać życie i czynić je bardziej komfortowym. Na specjalnych symulatorach będzie można samodzielnie "przeprowadzić" operację np. implantacji zastawki aorty, stymulatora serca, stabilizatora kręgosłupa. Na najmłodszych medyków czeka Szpital Małego Misia, w którym dzieci zamienią się w transplantologów. W Strefie zdrowia poznamy zasady działania nowoczesnych protez rąk, nóg, wózków inwalidzkich i egzoszkieletów, a także zapoznamy się z zasadami profilaktyki najczęściej spotykanych chorób.
STREFA KULTOWYCH EKSPERYMENTÓW
Tu prezentowane będą najbardziej spektakularne i widowiskowe eksperymenty popularnonaukowe. Ciekły azot, suchy lód, mnóstwo piany, pary i kolorów. Będzie tu można wycisnąć prąd z ogórka, zagrać na laserowej harfie i zrobić slime'a. Będą barwne reakcje chemicznych, lewitująca kolej Maglev, magnetyczne działa i doświadczenia szpiegowsko - detektywistycznych. Będzie można zdjąć i zbadać odciski palców oraz napisać niewidzialny list atramentem sympatycznym. Sprawdzić wiedzę o anatomii, składając i rozkładając człowieka-układankę. Na stanowiskach pełnych silniczków, rurek strzykawek, przekładni, zębatek i innych akcesoriów inżynierskich samodzielnie zbudujemy maszyny i przetestujemy ich możliwości na torach przeszkód. Będzie też okazja, by stworzyć własnego robota kroczącego - z papieru i patyczków do szaszłyków.
STREFA RODZINY
To królestwo przedszkolaków i uczniów młodszych klas szkół podstawowych, na których czeka wiele aktywności rozbudzających ciekawość poznawczą.Najmłodsi wezmą udział w aktywnościach plastycznych i konstruktorskich, zasadzą własne drzewo i skorzystają z wypożyczalni gier planszowych i plenerowych. Spotkają dinozaury - duże, ale niezbyt straszne. Dzieci obejrzą prawdziwe zęby i pazury tych wymarłych drapieżników. Do badań i rekonstrukcji paleontologicznych wykorzystywane jest modelowanie 3D. Przy pomocy tej technologii będzie można stworzyć także wirtualny model samego siebie: wystarczy chwila cierpliwości, specjalistyczny sprzęt wykonujący 40 fotografii jednocześnie i program komputerowy. Najmłodszych interesuje zwykle praca strażaków - w Strefie Rodziny porozmawiają z nimi i zobaczą symulowany pożar. Dzieci poznają także bajkowe maszyny - maszynę do opowiadania historii, maszynękomplementów i dobrych słów, maszynkę do robienia tęczy i wykrywacz sympatii.
STREFA "ZRÓB TO SAM"
Tu można będzie samodzielne tworzyć i konstruować. Odwiedzający zabiorą ze sobą to, co stworzą, np. własnego robota R2D2 lub Galimoto - zabawkowy pojazd recyklingowy z Kenii. Będzie okazja do przetestowania elektronarzędzi, takich jak wyrzynarka, opalarka, wkrętarka czy wiertarka, narzędzia stolarskie, a także nowoczesnych akcesoriów majsterkowicza - plotera laserowego, plotera frezującego. Będzie można zobaczyć jak działa Hangprinter, czyli drukarka wielkoformatowa, która mierzy 2,5 m. Dzięki nietypowej konstrukcji może pracować w nieograniczonym polu roboczym - np. drukować meble w całości. Dzisiaj drukujemy już nie tylko przedmioty, ale także organy biologiczne i żywność. Z drukarek bardzo często korzystają także artyści oraz kreatorzy mody. Będzie można sprawdzić, co tworzą w ten sposób i przetestować swoje zdolności krawieckie. Na miłośnikach naprawdę dużych obiektów wrażenie zrobią organy z rur PVC - instrument wyjątkowy na skalę światową.
STREFA CYWILIZACJI
W tej strefie znajdą się stanowiska związane z historią, sztuką, językiem, komunikacją, naukami społecznymi. Będzie tu można m.in. samodzielnie zbadać wykopy archeologiczne, odnaleźć replikę zabytków, poznać narzędzia wykorzystywane do pracy terenowej. Na odtworzonej prasie drukarskiej wydrukować opisy XIX-wiecznych wynalazków i echnologii. Obejrzeć warsztat do drukowania… tkanin. W średniowiecznym domu zrobić pranie i ubić masło. Sprawdzić, do czego używano tary, kijanek i z czego robiło się proszek usuwający plamy. Samodzielnie zmielić zboże na replice żaren i poznać różne metody krzesania ognia. Czy dawne maszyny europejskie różniły się od japońskich? Przekonać się będzie można, wyplatając bransoletki KUMIHIMO i tradycyjne klapki ZŌRI, w których chodziła kiedyś cała Japonia. Będzie możliwość zagrania w gry z odległych zakątków świata - w indyjską Baggi-bagga, warcaby ze Sri Lanki, bitwę bączków oraz tu-ho.
STREFA GOŚCI ZAGRANICZNYCH
Tu wystawcami są goście Pikniku. Tu będzie można wyizolować DNA z owoców i warzyw, przygotować molekularną galaretkę, udającą kawior. Obejrzeć drzwi wyposażone w cztery zasuwy zamykane jednym mechanizmem, opisane przez XII-wiecznego inżyniera al-Dżazariego i pudełko zamykane na zamek szyfrowy, autorstwa tego uczonego. Będzie można stworzyć urządzenie nowoczesne - domowy projektor hologramów. Będzie można poznać małego robota pomagającego w akcjach ratowniczych, porozmawiać z iCubem - humanoidem, który rozpoznaje osoby i wykonuje proste polecenia, skonstruować i zaprogramować robota Otto.
Jak co roku na odwiedzających czekają liczne atrakcje w namiotach organizatorów Pikniku: Polskiego Radia i Centrum Nauki Kopernik. Stąd nadawane będą audycje na żywo, będzie tu można spotkać wybitnych naukowców i popularyzatorów nauki, influencerów, znanych dziennikarzy i gwiazdy. Polskie Radio zaprasza do multimedialnej podróży po sekretnym życiu radia, Centrum Nauki Kopernik - do fascynujących spotkań z zaawansowanymi technologicznie, ale i najprostszymi a genialnymi wynalazkami.